Je ve škole nuda? Co s tím uděláme?
    Jan Moravec 
    Gymnázium Teplice
Nedávný výzkum jisté nejmenované organizace zjistil pohoršující výsledek. 
    Na otázku: jmenujte synonymum ke slovu škola, většina otázaných školáků, pokud 
    věděla co je to synonymum, odpověděla: NUDA. Tento výsledek značně pobouřil 
    pedagogy. Rozhodli se proto dozvědět se všemi možnými prostředky, jak to napravit. 
    A koho povolanějšího by se měli optat nežli…politiků. Poté, co bylo zjištěno, 
    že politici již dávno zapomněli těch pár roků odbytých na základních školách, 
    započala se naděje na nápravu pomalu, ale jistě vytrácet.
    Ještě že jsou i tací učitelé, kteří nad svými svěřenci nezanevřeli a rozhodli 
    se obohatit výuku a zeptat se na řešení závažné otázky žáků. Nápadů na zlepšení 
    bylo vskutku mnoho, pojďme si pár těch nejlepších ukázat.
    Hedvika Patolízalová, brejlatá holka malého vzrůstu, nám pověděla: ,, Problém 
    je v dnešních studentech. Jejich naprosto nemorální přístup je naprosto neomluvitelný. 
    Místo aby se doma učili, učili a učili, sedí u počítače nebo chodí ven. Pak 
    není divu, že jsou naprosto, ale NAPROSTO vypatlaní. Koukají celou hodinu 
    na učitele a naprosto vůbec nevědí, o co se jedná. Tedy, pokud se vůbec dívají 
    na učitele. Dokud se jejich naprosto laxní přístup nezlepší, nemá škola jakoukoliv 
    šanci je zaujmout. Není to tudíž Vaše vina, kantoři, ale naše!“ Poté ztišeným 
    hlasem dodala: ,, A až se budete rozhodovat mezi jedničkou a dvojkou z matiky, 
    nezapomeňte, kdo Vás podržel nad hladinou.“
    Alois Rozdrťslabší, svalnatý vysoký kluk, měl trochu odlišný názor: ,, Škola 
    je vopruz, dyť to ví každej maník.“ Poté si započal hrát s prstáka na ruce 
    a po chvíli usilovného přemýšlení řekl: ,, Musí se tam chodit celejch pět 
    dní v tejdnu, to je naprostej mazec. Víte co bych mohl všechno dělat, kdyby 
    nebyla škola? Víte kolik bych měl volnýho času? Nevíte? To máte smůlu, vám 
    to neřeknu! A ještě k tomu ti paňáci a paničky, co nás maj bavit vo hodinách… 
    Mimochodem, víte že jedna hodina ve škole trvá čtyřicet pět minut, ne šedesát? 
    No to je hustý, co? … mno, tak voni sou tak strašně nudní! Já se ve škole 
    naspim tolik, že večer můžu chodit pařit! Pořád kecaj něco, něco co nevim 
    co, jelikož spim, tak nevim, co kecaj, ale vim, že je to nudný! Kapíte to, 
    vy žournalisti? Takže až zrušej školy, bude klid a pohoda. Jinou cestu fakt 
    nevidim.“ 
    Jan Moravec, patnáctiletý kluk, se také rozhodl vyjádřit se: ,, Podle mne 
    je problém jak v žácích, tak v profesorech. Vím, je těžké zaujmout studenta, 
    kterého ten a ten předmět nebaví. Ale jde to. Učitel se musí snažit obohatit 
    hodinu a trochu se přizpůsobit žákům. Pokud si získá jejich autoritu a důvěru, 
    zaručeně se mu i oni přizpůsobí. Jde to, alespoň většinou to funguje. Například 
    o chemii dělat více pokusů a názorných ukázek a o dějepise zas říkat takové 
    ty nedůležité hlouposti a detaily, které však zaručeně zaujmou. Myslím si 
    také, že většina studentů má již vžité, že škola je nuda a i když si to nemyslí, 
    řeknou to. Ona bude asi potíž v lidské povaze. Lidé chtějí stále víc, a když 
    to dostanou, chtějí ještě. Nikdy nebudou šťastní. Proto je důležité se stále 
    posouvat dál a zdokonalovat výuku, aby ta přirozená chamtivost nikdy nebyla 
    hladová.“
    Náš krátký článek se blíží ke konci, nejspíš díky omezenému místu v týdeníku, 
    který právě držíte. Poděkujme za to těm krásným reklamám, kterým určitě nemůžete 
    odolat. Dále proto budeme struční: slyšeli jsme zde ještě narážky na vybavenost 
    školy, délku přestávek, vzhled učitelů (dokonce jeden chytrák poznamenal, 
    že kdyby se lektoři namalovali jako klauni, nuda by nehrozila) atd. atd. Prostě 
    studenti se shodli, že je stále co zlepšovat.