Kultura jako svědomí společnosti
Michal
Místecký, 17let
Wichterlovo
gymnázium Ostrava-Poruba
KULTURA JAKO SVĚDOMÍ SPOLEČNOSTI
Novou vlnou telekomunikační revoluce jsme na sklonku minulého století ukončili
novověký vývoj světa trvající od 15. či 16. století a vstoupili jsme do nové
fáze vývoje dějin, doby postmoderní. Tato zásadní změna se stala vrcholem tendencí,
jež se v evropské civilizaci kupily již do sklonku doby industrializace, a které
se tedy nyní začínají prosazovat v rámci poměrně stmeleného myšlenkového proudu.
Tyto ideje se vyznačují několika charakteristickými znaky, jejichž původ lze
najít ve všech dějinných etapách Evropy:
a) Modifikace transcendentálního světa. Od dob starověku se antická filosofie
snažila najít a odhalit vztahy mezi světem psýché (později v křesťanské terminologii
světem duchovním) a světem těla, či obecně materie. Tento vztah posud nebyl
vysvětlen takovým způsobem, aby jej společnost svrchovaně přijala; proto si
moderní společnost vymyslela jakousi kličku, jakési substituované řešení v podobě
vzniku tzv. světa virtuálního. Virtuální svět se stal pro lidstvo konečnou přeměnou
duchovna a svou „hmatatelností“ mu za něj vytvořil mnohem stravitelnější náhradu.
b) Syndrom komerčního puzení. Seberealizační podněty umění začínají ustupovat
společenským ohledům, čímž umělecká tvorba ztrácí svůj základní účel, to jest
působit na rozum a cit člověka. A jak na něj chcete působit, když mu předkládáte
jen to, co už vlastně ví? Jedná se o odpornou absurdizaci uměleckého cíle a
nebál bych se říci, že 21. století je dobou úpadku veškeré kreativity. Skutečné
umění stojí na vedlejší koleji a je mnohokrát neprávem zneuznáváno.
c) Psychologické důsledky nedostatku krásna. Rozklad umění na páchnoucí zbytky
má destruktivní vliv na lidskou povahu, která byla zkušeností mnoha staletí
navyklá přijímat umělecká sdělení v nadpoloviční většině estetickým způsobem.
Jestliže tedy platí mezi vědomím a uměleckým přednesem takováto závislost, je
nasnadě otázka, co tedy lidské vědomí přijme, když mu poskytneme plytkost, negativnost
či povrchnost? Po vyhodnocení nám vycházejí dva základní postupy, z nichž však
ani jeden nevyznívá pro lidstvo dobře:
1. Člověk estetiku díla přijímá a zařazuje ji do schémat zážitků ve svém vědomí,
kde
se sice jeho poznatek vyhodnocuje, ale již v zásadě nemění. Člověk se tedy může
cítit být poučen nebo zaujat; nezaujímá však kritický postoj, což mu snižuje
jeho
obzory.
2. Člověk dílo zásadně nepřijímá; buď na něj zapomene, nebo je jeho estetično
vyhodnoceno jako nějakým způsobem nesprávné (nudnost, komplikovanost,
trapnost, ponurost, slabé výkony herců/hudebníků). Takový negativní dojem však
může v člověku zanechat stopy a třeba jej úplně odradit od dané umělecké sféry.
Od těchto dvou základních vyhodnocovacích procesů uměleckých děl se pak odvíjí
i naše životní postoje, cirkulující v již zmíněném uzavřeném koloběhu a poskytující
jen minimální obohacení. Ironik, pesimista - to jsou prototypy moderních lidí,
vykonstruovaných takzvaným uměním; z toho samozřejmě plynou již stokrát vedené
(a vždy neplodné) řeči a polemiky o tom, jak mnoho je člověku jeho materiálnost
vrozena, kterémužto tématu bych se rád věnoval později, v oddílu o příčinách
současného vývoje.
d) Postoj k historii. Stále častěji dochází k relativizaci historických faktů
u atraktivních dějinných témat (Ježíš Kristus, 2. světová válka), která úzce
souvisí s množství informací, jež se soustřeďují do řady více či méně důvěryhodných
zdrojů. Zde vidím spíše přínos - nabourávání tradičních dogmatických pravd totiž
u mnoha lidí vede k hlubšímu zamyšlení a u některých z nich dokonce vyústí k
přehodnocení vlastního života a jeho kontextu. Do popředí se díky své bohatosti
a přitažlivost opět dostává antická civilizace, jejíž myšlenky jsou mnohdy napodobovány
a vděčně přijímány, nebo je po nich alespoň touženo (kalokaghatía, prvenství
rozumu člověka). Ze starověké evropské kultury však není čerpáno tam, kde se
vyskytují pro postmoderní lidstvo nehodící se ideály (vzpoura člověka proti
nespravedlivé společnosti). V tomto ohledu je pak zcela tendenčně považována
antická civilizace již za překonanou.
Se vztahem k lidským dějinám zcela jistě souvisí postoj evropské civilizace
k náboženství. U postsocialistických zemí byl tento postoj dán po mnoho let
vládním režimem, jenž prostřednictvím Vladimíra Iljiče Lenina, Karla Marxe a
Bedřicha Engelse vycházel též
z myšlenek německého filosofa Ludwiga Feuerbacha, který proslul jako přísný
kritik náboženství. Odtud pramenil marxistický atheismus, jenž byl spolu s materialismem
aplikován na Hegelovu dialektickou triádu, čímž vznikl tzv. „vědecký socialismus“.
Proto jsou zde vidět ony rozdíly mezi světem Západu a Východu, i když u mnohých
lidí v celoevropském měřítku převládá víra pouze formální, pasivní, nikoli uvědomělá.
e) Informace a její analýza. V posledním půlstoletí a zvláště desetiletí došlo
k prudkému rozvoji sdělovacích prostředků, což vedlo k posílení masového charakteru
kultury. Nutno podotknout, že kultura má odnepaměti kolektivní náboj, protože
je vlastnictvím nikoli jedince, ale společnosti, kterou je vytvářena. Kultura
proto často stojí v opozici proti umění, které reprezentuje názory individua,
jenž se často vymyká společensky uznávaným normám, a její časová platnost je
omezena na aktuální přítomnost. Paradoxně tyto kulturní principy vytvořila z
velké části literatura (například ztracené generace 20. let minulého století
přímo vzývá filosofii přítomnosti), dále pak zarážející události dějinné (1.
a 2. světová válka, fenomén komunismu). Součet všech těchto artefaktů vytvoří
startovací můstek ke kultuře přítomnosti a v duchu velkých změn vede k nedůvěře
v nadčasovost ideálů. Kladnou reakcí jsou proto bouře proti historickým předsudkům,
tzv. malé revoluce, jež otřásly západní společností v průběhu 60. a 70. let
minulého století, ale ruku v ruce s těmito bouřemi se zde stále častěji vyskytuje
příchylnost k předsudkům novým, jež si mnohdy s těmi historickými
v ničem nezadají (hodnocení člověka podle materiálního vzhledu, síla peněz).
Skepticky by se dalo říci, že v podstatě k žádným změnám nedochází a že dějinné
předsudky přežívají dál, jen v inovované, s dobou posunuté podobě. Mezi kulturou
a společností platí oboustranný vztah, jenž by se dal velice prostě vyjádřit
příslovím „jak si kdo ustele, tak si lehne“. Kultura je nám mlčenlivou odpovědí
a mechanicky jako tenisová raketa vrací lidstvu míčky jeho prohřešků i úspěchů,
aby je společnost mohla správně rozpoznat, a zkusila jí je znovu hodit v přijatelnější,
lepší podobě. Kultura nevynáší soudy, soudí totiž sama svým vzezřením, které
je obrazem společenského ducha.
Z bádání výše uvedeného tedy vyplývá, že nelze reformovat kulturu, aniž bychom
předtím nereformovali lidskou společnost. Kultura, produkt a součet duševního
snažení lidstva, se poté sama novým změnám přizpůsobí.
Dále jsem se rozhodl shrnout základní společensko-politické jevy, které vedly
ke vzniku masové kultury:
a) Kapitalismus. Je to dnes již téměř klasická příčina vzniku současné kultury,
která se tradičně vyskytuje ve všech učebnicích sociologie. Pozornost bychom
však měli věnovat nejen procesům, jež jsou s tímto jevem spjaté (urbanizace,
industrializace), ale také základnímu myšlenkovému potenciálu kapitalismu, který
osvícenskou víru v neomezené možnosti rozumu člověka jaksi „plynule a přirozeně“
mění na víru v peníze, které jsou prezentovány jako mocný lidský nástroj a zprostředkovatel
životního štěstí. V moderní společnosti se toto východisko projevuje především
tzv. kariérismem, tedy touhou po dosažení vysokých postů. Zde však není situace
tak jednoduchá: čistě materiální aspekt, tedy touha po finančním zajištění,
do jisté míry samozřejmě pochopitelná, se zde mísí s psychickými pohnutkami,
o nichž budu hovořit dále.
b) Socialismus. Je velmi zvláštní, jak dva snad nejprotichůdnější směry v politické
historii novověku dokázaly zformovat moderní společnost. Neboť socialismus neznamená
jen země bývalého sovětského bloku, ale de facto i sociálně orientované, popřípadě
dělnické strany, jež dnes hrají silnou roli ve vládách v řadě zemí světa. Filosofie
socialismu je založena především na ideji sjednocení společnosti, postavené
na v zásadě dobře míněné beztřídnosti, z které si moderní lidstvo vybralo odpor
a netoleranci k jak už negativním, tak k pozitivním sociálním deviacím všeho
druhu. Člověk ze země ze středu Evropy, ovlivněný tímto tzv. filosofickým dědictvím
komunismu na straně jedné a lákán vidinou bohatého kapitalismu na straně druhé,
má pak omezenou víru ve vlastní schopnosti, v konečném důsledku obavu z budoucnosti,
z níž mu jako jediná jistota vychází materiální vidina peněz a moci, která mu
vykoupí jeho myšlenkovou zmatenost.
c) Voluntarismus. Voluntarismem rozumím lidské volní principy a volní jednání,
kterými by se dala zčásti vysvětlit jeho tolik diskutovaná touha po moci. Jak
již bylo nastíněno, vedle materiálních pohnutek, vyvěravších z kapitalismu (touha
po materiálním bezpečí, popřípadě její deviace), jsou zde i psychické podněty,
jež jsou vysvětlitelné vůdcovskými pudy člověka. S vůlí úzce souvisí jev seberealizace,
jež v současné společnosti prožívá nebývalý rozkvět; vnější vývoj člověka však
mnohdy nemusí korespondovat s jeho vnitřním vývojem (tedy tvorbou vlastních
názorů a tříděním informací), čímž ale často dochází k mechanizaci lidského
chování a nechuti k poznání. Kořeny voluntarismu lze spatřovat ve filosofických
učeních Schopenhauera a Nietscheho, přičemž s typickými nietschovskými motivy
síly a moci se dnes setkáváme.
d) Stagnace filosofie. Ruku v ruce s lidskou nechutí po poznání jde i krize
filosofie, která je stále častěji odsuzována a ozývají se dokonce i hlasy, které
hovoří o splnění její dějinné funkce a brojí za její zrušení. Aby zabránila
těmto názorům, prošla filosofie v posledních staletích mohutným racionalizačním
vývojem, jenž vyústil ve vznik směrů, jenž se pak opírají jen o čistě zdůvodnitelná
fakta, na nichž posléze stavějí své mnohokrát ověřované teorie (například fenomenologie).
Mám-li přímo ocitovat Husserla, pak se filosofie v konečném důsledku snaží překlenout
propast, která vznikla mezi vědami a lidskou společností, která pomalu ztrácí
schopnost se v nich orientovat. To má podle něj za následek stejnou neschopnost
vyznat se ve vlastních životech a vztazích, které mnohdy neřídí podle naturálních
zákonů, jak je nastiňují právě přírodní vědy. Jiné řešení nabízí například jazykový
filosof Ludwig Wittgenstein, který spatřuje ve filosofii vědu o objasnění smyslu
jazyka, což je podle něj její největší dějinný úkol. Osobně si myslím, že je
správné, když filosofie začíná svá zkoumání v lidském vědomí, ovšem ne jako
psychologie v závislosti na tělesnu, ale jakožto svébytná věda v závislosti
na vzniku zážitků a vytyčování pravidel jejich vzniku na konkrétních příkladech,
právě v závislosti jednak na wittgensteinovském pojmu i husserlovském fenoménu.
Pak teprve může dojít k pozoruhodným výsledkům a ze svých hypotéz učinit všeobecně
platné zákony a zastavit tak stagnaci chuti po poznání. Ta má mnohem prozaičtější
důvody nežli stagnace samotné filosofie: především nedostatek času moderního
člověka a jeho nechuť
k myšlenkovým cvičením. Záchranou filosofie jsou pak paradoxně ony vědy, které
ji vytlačují z piedestalu vědy první mezi všemi; právě ony dnes poskytují člověku
alespoň základ některých prvotně filosofických koncepcí (například v matematice
probíraná logika).
Úpadek filosofie nejvíce postihl myšlenkovou stránku literatury, jíž byla filosofie
vždy studnicí myšlenkového bohatství. Není-li filosofie podnětná nebo je-li
všeobecně odsouvána, pak literatura ztrácí půdu pod nohama a musí se vracet
k motivům minulých věků. Mnohdy mohou tímto regresivním postupem vzniknout pozoruhodná
díla, zvláštně spojující různé názorové roviny, většinou se však literatura
motá v bludném kruhu, čímž jen společnost utvrzuje ve své nedůležitosti a kreativní
krizi. Člověk ztrácí schopnost chápat souvislosti, odmítá rozumová cvičení,
která mu poskytují právě filosofie a literatura, a stává se z něj pasivní přihlížeč.
Pro lepší orientaci v problému spjatosti vůle, seberealizace a filosofie jsem
si zde připravil názorný diagram jednoho z možných vývojů lidského volního principu.
Fáze, v níž se člověk vnitřně nebo vně vyvíjí, se nazývá dynamický stereotyp.
Jedná se o soubor činností, jež ve své finální fázi vedou k dosažení seberealizace.
Avšak druh vývoje charakterizují až vedlejší produkty, jejichž zestručnělá vývojová
linie je zde také naznačena:
VOLUNTARISMUS
Proces kombinace vnitřního a vnějšího vývoje Proces vnějšího vývoje
Seberealizace + chuť po poznání Seberealizace + nechuť po dalším poznání
Poznání tzv. exaktní Poznání filosofické Harmonie, pasivita, konec volního úsilí
Každé ze vzniklých poznání pak může v konečném důsledku vést k dvěma základním
východiskům:
a) proniknutí do problému, význačný objev a následná harmonie vnitřního uspokojení;
b) neschopnost dojít uspokojivého výsledku, což může vést k rozčarování a depresím.
Je více než zjevné, že v současné společnosti převládá linie procesu vnějšího
vývoje, což je zcela jistě jednou z primárních příčin vzniku kultury přítomnosti.
e) Estetická realizace. Estetická realizace úzce souvisí s voluntaristickým
schématem. Jestliže člověk dosahuje již při své seberealizaci harmonie, pak
nemá potřebu dalšího vstřebávání harmonizujících estetických prožitků. Tento
model je samozřejmě zjednodušený; ve svém extrémním důsledku by totiž znamenal,
že celý náš život se scvrkává na úzké volní úsilí korunované seberealizací,
což naštěstí ještě není pravda. Leč lze podle něj vysvětlit nezájem dnešní společnosti
o umění a v neposlední řadě i vznik nanejvýš zajímavého fenoménu tzv. bulvárních
médií.
Na jejich vzniku se podílí celá řada faktorů, ovšem nejuniverzálnější z nich
zcela jistě bude vyhrocená potřeba umělecké seberealizace spojená se sociálním
puzením, završená materiální touhou po úspěchu a penězích. Nejběžnější médium
tohoto druhu je bezpochyby bulvární novinářství, které je tedy svým způsobem
druhem nízkého, kýčovitého umění, čímž však drasticky popírá definici sdělovacího
prostředku jako donora seriózních informací. Estetika bulváru, pokud se vůbec
dá o nějaké mluvit, je pak zcela postačující pro ukojení „uměleckých“ potřeb
postmoderního člověka, naplněného již harmonií seberealizace.
Postmoderní doba vstoupila do rychle rozjetého vlaku světa a zatím se nepokusila
o jeho hlubší myšlenkové přetvoření. Myslím si, že každá doba potřebuje v určité
fázi svého vývoje změnu, aby mohla přesně v souladu s hegeliánskou dialektikou
vysublimovat na vyšší úroveň. Je jen třeba více užívat onoho nástroje lidské
přirozenosti, na němž kdysi náš současný svět vystavěli: tedy lidského rozumu,
pomocí něhož můžeme nalézat a objevovat skryté možnosti, ale také si uvědomit,
že není všechno zlato, co se třpytí.