ZÁKLADNÍ INFORMACE o 5. roč. soutěže:

Soutěž proběhne ve školních kolech v období listopad 2006 – leden 2007.
Škola může v každé z kategorií poslat do ústředního (celorepublikového) kola maximálně 5 prací !!! Současně s pracemi zašle informace – jméno soutěžícího, kategorii, věk, postupný ročník, adresu školy, telefon, e-mailové spojení a jméno pedagoga, který žáka vedl.

Výtvarné práce kategorie A
je třeba zaslat na adresu: Pedagogické muzeum J.A. Komenského v Praze, Valdštejnská 20, 110 00 Praha 1 do 31. ledna 2007, na obálku zásilky uveďte označení “Komenský
a my”.

Literární práce kategorií B a C
je třeba zaslat v elektronické podobě. U zasílaných prací musí být na titulní straně uveden autor, název práce, kategorie, postupný ročník , věk, adresa školy, jméno pedagoga, kontaktní telefon a e-mailová adresa.
Literární práce posílejte ve formátu WORD elektronicky e-mailem nebo na disketě, každou práci v samostatném souboru, označeném kategorií a příjmením autora do Základní školy J.A. Komenského Brandýs nad Orlicí, Žerotínova 29, 561 12 Brandýs nad Orlicí,
(tel./fax: 465544218 nebo 603889433, e-mail zsbrandys@ttnet.cz , rovněž do 31. ledna 2007.

Ústřední kolo všech kategorií včetně vyhlášení výsledků se uskuteční v Brandýse nad Orlicí ve dnech 26. a 27. března 2007. Pro účastníky ze vzdálenějších míst a soutěžící kategorie B je možné zajistit i nocleh z 25. na 26. března.

Soutěžící v kategorii B vybraní porotou do ústředního kola (jehož součástí je znalostní test) budou organizátory soutěže informováni o své účasti v ústředním kole nejpozději
do 28. února 2007.

Vedle oceněných prací v každé kategorii budou uděleny:
„Cena za nejlepší literární práci“ v kat. B
„Cena Pardubického kraje“
„Cena pedagogovi za vynikající práci se žáky a studenty“

Soutěž je vedle dotace MŠMT finančně podporována Unií Comenius, ZŠ J.A. Komenského
Brandýs nad Orlicí, městem Brandýs nad Orlicí, Pardubickým krajem a sponzory (Choceňská mlékárna, s.r.o., Q Studio Uherský Brod, Kateřina Lysíková)


PODMÍNKY ÚČASTI A TÉMATA PRO 5. ROČNÍK SOUTĚŽE:

Soutěž je organizována ve třech kategoriích (A, B, C). Bližší informace lze získat na webové stránce Základní školy J.A. Komenského Brandýs nad Orlicí http://web.ttnet.cz/zsbrandys/.

Kategorie A (výtvarná část soutěže)

Tato kategorie je rozdělena do dvou věkových skupin. V první (A1) soutěží se svými výtvarnými pracemi děti 1. - 3. ročníku ZŠ, ve druhé (A2) pak děti 4. a 5. ročníků ZŠ. Každá škola může do této kategorie (kat. A) vybrat ze svého školního kola maximálně 5 prací.

Téma pro rok 2007: “Svět rostlin”


Kategorie A1 (1. – 3. třída)
Maximálně formát A3, technika libovolná (tužka, vodové barvy, tempery, voskovky, tuš...)


Kategorie A2 (4. – 5. třída)
Maximálně formát A3, technika libovolná (tužka, vodové barvy, tempery, voskovky, tuš..., kombinovaná technika)


Metodická poznámka pro učitele – kategorie A

„Z ních vijí věnce a bukety“
Krása a zvláštnosti rostlin
Zadání je založeno na XII.– XVII. kapitole knihy Orbis pictus a XI. – XIII. kapitoly Januy lingvarum, tj. kapitol týkajících se rostlinné říše. V Orbisu jsou to kapitoly „Arbor/Strom; Fructus arborum/Ovoce; Flores/Kvítí; Olera/Zelenina; Fruges/Obilí; Frutices/Křoví“; v Janue „O stromoví a ovoci; O bylinách, O křovinách“.
Zadání směřuje pozornost k říši rostlin; mělo by umožnit dětem zamyslet se nad krásou a vlastnostmi rostlin, nejen ale nad krásou vyzývavou a exotickou (barvy, zvláštní tvary), ale i nad krásou rostlin přehlížených a běžných. Úmyslně není téma omezeno jen na určitou oblast rostlin, ale zahrnuje jak byliny, tak i dřeviny, aby rozhled dětí v souladu s pojetím pedagoga mohl využít co nejvíce možností.
Rostliny je možno nahlížet jak v jejich osobitostech, tak i v celku jako součásti krajiny (louka, stráň, les), anebo naopak jako jednotlivá těla (detaily: květ, list). Právě kontrast mezi těmito dvěma polohami může přinést zajímavé paralely korespondující s dobovým vnímáním světa jako makrokosmu a mikrokosmu. Struktura listu, květu, kůry může vést děti k uvědomění si podobnosti jak s okolním světem (např. krajinou), tak i s některými strukturami či produkty světa umělého (látka, zip, háčky apod.). Pro výsledek bude žádoucí podle názoru a pojetí pedagoga zúžit pro děti okruh na určitý jednotlivý problém a na ten se zaměřit; okruh problémů je možné volně prodiskutovat a specifikovat, anebo vybrat některé z návodných témat.
Návodná témata
1. Rostlina zdálky a zblízka (co je vidět zdálky; co, když se přiblížíme; co pod zvětšovacím sklem?)
2. Jak by vypadaly rostliny, kdybychom byli trpaslíci?
3. Tvary rostlin (Tvary listů)
4. Jak vypadá (může vypadat) nejzvláštnější rostlina na světě?
5. Jak vypadá (může vypadat) nebezpečná rostlina? (barva, tvar, jed, vybavení – trny, háčky apod.)
6. Kolik existuje odstínů zelené barvy rostlin?
7. Barvy (Tvary) květů
8. Exotická rostlina
9. Svět (dům, město) plný(é) rostlin
10. Kytice květů
Do soutěže budou přijímány práce vytvořené jakoukoliv technikou včetně trojrozměrných (např. keramika), na formátech maximálně A3.


Kategorie B ( literárně historická část soutěže )

je určena pro žáky 6. – 9. ročníků ZŠ a nižšího stupně víceletých gymnázií. Skládá se ze dvou částí. První část představuje literární práci – zamyšlení na téma:

„ Je ve škole nuda? Co s tím uděláme ? “

Rozsah práce by neměl překročit 3 normostrany. Druhou část soutěže v této kategorii tvoří znalostní test zaměřený na život, dílo a dobu J.A. Komenského. Autoři 20 nejlepších literárních prací a jejich pedagogický doprovod budou pozváni do Brandýsa nad Orlicí
a zúčastní se znalostního testu v ústředním kole soutěže (26.3.2007).

Metodická poznámka pro učitele - kategorie B

Pedagog nejprve vysvětlí žákům ( pokud to již nevědí ), kdo to byl Jan Amos Komenský. Představí ho jako jednu z největších osobností dějin české kultury, seznámí je stručně s jeho životem a dílem. Poukáží na stálou aktuálnost odkazu jeho díla i pro současnost. Uvedou, že J.A. Komenský věnoval za svého pohnutého života pozornost mnoha tématům a oblastem lidského života. Jde o to, aby žáci věděli o Komenském a jeho době přece jen o něco více, než stanovuje rámec základního učiva. To je nutný předpoklad, aby zvládli znalostní test, který je součástí ústředního kola této kategorie.
Poznámka k tématu kat. B:
Komenský v celém svém díle prosazoval aktivizující metody vzdělávání, bojoval proti stereotypům a usiloval o „vějičky“, které mají děti přivést k touze po vědění, a to přirozenými a nenásilnými cestami. Úkolem učitele je podle Komenského využívat ve své pedagogické práci přirozené sklony dětí, ať již je to pozorování, zvídavost, vnitřní potřeba stále se něčím zaměstnávat, aktivita obecně. Jestliže se tedy děti ve škole nudí, je v prvé řadě třeba hledat nápravu právě v pedagogické práci, v lepší motivaci dětí. Učitel musí, má-li být úspěšný, dobře znát názory svých žáků, do nichž se promítají i vlivy mimoškolní.
Jednou z možností, jak dětem Komenského názory na vzdělávání a na školu přiblížit, je přečíst jim drobné úryvky z Velké didkatiky či jiného pedagogického spisu ( např. Zákony školy dobře spořádané, Jak vyhnat lenost ze škol apod. ), anebo je alespoň s některými myšlenkami Komenského seznámit.
Přestože je aktivita jedním ze základních rysů člověka, nuda je jeho věčným průvodcem. Proto se každá doba, a tedy i každá škola, musí s tímto fenoménem vyrovnávat. Takže toto téma, je vlastně, přes svou starobylost, tématem výsostně aktuálním. „Jak na to?“ – zeptejme se také našich žáků.


Kategorie C ( literární práce – esej, úvaha )

je určena studentům všech typů středních škol a studentům druhého stupně víceletých gymnázií. Účastní se odbornou literární prací ( korespondenční formou ) na téma:

Neztrácí člověk pod tlakem mediálního světa sám sebe, svou představivost a vynalézavost ?“ (esej nebo úvaha)

Rozsah práce či studie by neměl přesáhnout 5 normostran. Autoři nejlepších prací budou pozváni k převzetí cen při slavnostním vyhlášení výsledků soutěže do Brandýsa nad Orlicí.
Vítězná práce bude publikována v Bulletinu Unie Comenius.

Metodická poznámka pro učitele – kategorie C

Západní civilizace prošla v posledním půlstoletí do té doby nevídaným rozvojem, který měl za následek obrovské zlepšení kvality života nejširších vrstev společnosti. Život společnosti se schematizuje, což usnadňuje rozhodování a dává člověku pocit relativní jistoty a pohodlí. Tento proces přináší však také zásadní problém související se ztrátou vlastní iniciativy a odpovědnosti při řešení problémů a projevuje se nedostatkem nových myšlenek a nápadů ve všech oblastech života společnosti. Současný člověk je také čím dál tím více pod tlakem velkého množství informací zprostředkovaných médii, méně či více kvalitních. Mladý člověk – žák nebo student - má oproti dříve narozeným výhodu v tom, že může i v rámci studia na všech stupních škol vybírat z většího množství informací, než tomu bylo dříve, a to ve všech dostupných jazykových mutacích.
Čas strávený mezi obrovským množstvím hrnoucích se informací je většinou užitečný, ale ne každá informace je přínosná a ne každý člověk dokáže přijímané informace správně vyhodnotit, zaujmout k nim kritický postoj. O to méně času již zbývá na jiné formy vzdělávání a vlastní kultivaci, které by měly vést k harmonickému rozvoji osobnosti. A informační tok masmédií zdaleka nemá jen cíle edukační. Média také vytvářejí virtuální svět, který ve skutečnosti neexistuje. Nabízejí vzory chování, obecné typy osobností a život, který je vlastně fikcí. Vytvářejí pseudohrdiny a „stars“, které se vnucují jako postmoderní ikony hodné následování. Kdo to nedokáže, jakoby nežil. A tak nehrozí, že skutečně budeme prožívat život svého mediálního hrdiny a nikoliv svůj vlastní nebo svých přátel a blízkých? Nestáváme se hříčkou a oběťmi zájmů jiných, kteří masmédia ovládají ? Nezbavujeme se dobrovolně a příliš snadno dobrých tabu, která nás chrání před odlidštěním ? Neredukujeme pod vlivem masmédií náš život jen na jeho technologickou stránku ? Nedelegujeme z pohodlnosti naše práva, ale i povinnosti na mediální „profesionály“ ? Zdá se, že to je základní tendence současného světa lidí. Není však daň, kterou za to platíme, příliš vysoká?
Přejímání obrovského množství informací z mediálního světa, podléhání tlaku médií vede k pasivitě, člověk ztrácí postupně schopnost kreativního myšlení, využití vlastní fantazie, vnímání sebe sama jako toho, kdo může spoluovlivňovat dění kolem sebe. Tento problém, který je dnes považován pro svobodu člověka za klíčový, lze stručně charakterizovat jako
krizi kreativity. Je důležité si tato úskalí novodobého vývoje člověka a společnosti uvědomit. Když Jan Amos Komenský zdůrazňoval význam svobodného konání jakožto předpokladu harmonického rozvoje člověka, anticipoval tak vlastně jednu ze základních podmínek tohoto vývoje. Člověk je podle Komenského za své jednání odpovědný. Aby tuto odpovědnost vůči sobě, společnosti i bohu mohl naplnit, musí k tomu mít vůli, možnost a schopnost. “ Mnoho záleží na tom, aby se lidé učili a dovedli svobodně, podle vlastního uvážení volit věci správně pochopené a svobodně s nimi nakládat“ ( Pampaedia III, 20 ).
Důležitým prostředkem k naplňování myšlenek Komenského je otevření široké diskuse o problému. Doporučujeme, aby vyučující zvolil jako přípravu pro psaní eseje nejprve diskusi na tato živá témata a ukázal, že zárodky těchto problémů a návrhy k jejich řešení se objevují i v dílech velkých myslitelů doby minulé. K diskusi je možné využít např. Komenského Obecnou poradu o nápravě věcí lidských ( Praha, Svoboda 1992 ), zejména díl první ( část Panugia ) a třetí ( části Pampaedia a Panorthosia ). K diskusi lze dále využít dílo Labyrint světa a ráj srdce, v němž pomocí alegorie kritizuje chování lidí, společnosti a jehož platnost je nadčasová. Podkladem k širšímu zpracování tématu však může být i řada pedagogických prací Komenského, v nichž apeluje na aktivní přístup žáků v procesu osvojování si vědomostí a rozebírá nejrůznější prostředky vedoucí k tomuto cíli.